محل تبلیغات شما



حرم هایی باشکوه و عظیم غیر از حرم حضرتالله جز با تایید و خواست الهی دوام نخواهد داشت و با اشارت حضرت حق در لحظه ایفرو خواهد ریخت و مخلوقات خاکی در هر لحظه بنده ی ناتوان الهی خواهد بود :
خاک به فرمان تو دارد س
قبه خضرا تو کنی بیستون
فریاد توحید بالاترین ِ فریادهاست وآن فریاد از قلب الهی خواهد خاست و غیر حضرت پروردگار اعظم ,نفس ماسوی الله در حریم کبریا عاجز ومطیع خواهد بود :
چون قدمت بانگ بر ابلق زند
جز تو که یارد که اناالحق زند
حکیم نظامی گنجوی از حقیقت توحید سخنرانده است :
لا اله الا الله
آری تنها یک روح و یک نور وجود خواهدداشت در حالیکه ماسوی الله به خود شیفتگی رسیده است و این حجاب وجودی ِ " من" را مانعی برای نگریستن به ذات ازلی و انور هستی کرده است :
پرده برانداز و برون آی فرد
گر منم آن پرده بهم در نورد
آری مخلوقات آن گونه که بایست شکرگزار وجود اقدس حضرت پروردگار نخواهد بود و بندگی را به جای نخواهد آورد حال اینپروردگار خواهد بود که موجودات را از عدم به ایجاد آفرینش کشیده است و این نعمتاعظم را ماسوی الله درک نکرده است و در خیال ِ خود شیفتگی خواهد بود :
صفر کن این برج ز طوق هلال
باز کن این پرده ز مشتی خیال
تا به تو اقرار خدایی دهند
بر عدم خویش گوایی دهند
"
گام نخست" شناخت حضرت الله " جلّ جلاله" از طریق عقلانیت خواهد بود و عقل ِ الله پژوه به نور عرفان خواهد رسید
هم چنین " سخنان جان پذیر "کلید فتح قلوب خواهد گشت و سپاس زبانی در کنار سپاس قلبی کامل خواهد گشت :
روشنی عقل به جان داده ای
چاشنی دل به زبان داده ای

نتیجه:

حکیم گنجه در مثنوی " مناجات اول_ در ت و قهر یزدان " به شعری ماندگار در مدح حضرت خداوند دست یافته است. حکمت اسلامی به وصف صفات الهی پرداخته است . عنصر: فروتنی و خشوع در برابر حضرت خداونددر سراسر مدایح توحیدی نظامی گنجوی دیده می شود . تعداد ابیات در مدایح توحیدیزیاد است و مناجات با پروردگار بر خلاف انتظار عاشقانه نبوده است و بیشتر حکمتتوحیدی و سپاس گزاری از حضرت حق سروده گشته است .واژگان در قالب مثنوی و در سبک عراقیزیبایی منحصر به فرد ِ حکیم نظامی گنجوی را دارا گشته است . مثنوی ها دارای ابیاتبا وزن عروضی کوتاه است . موسیقی یکنواخت و روان بوده است و لحن ِ آهنگ در مثنویهای حکیم گنجه , شیرینی و شاد بودن در عین آرام بودن منحصر به فرد ِ نظامی گنجویرا دارا گشته است . عاطفه و احساس در مثنوی های توحیدیحکیم نظامی گنجوی در خواننده رسوخ کرده است . نظامی گنجوی از آرایه های ادبیگوناگون از جمله : کنایه و استعاره با استادی استفاده کرده است . شاعر بزرگ گنجه در پاره ای از ابیات , واژگان ِ دارای معانیدشوار و ادیبانه را بکار برده است و دایره ی واژگان شعری , وسیع است . تصاویرمعمولا سادگی دارد و زیبا بوده است و خیال شاعر و صنایع ادبی تصاویر زیبایی خلقکرده است از جمله : " پرده گشای فلک پرده دار پردگی پرده شناسان کار " و از قبیل : " تا نگشاد این گرۀ وهم سوز زلف شب ایمن نشداز دست روز " . و حکیم گنجه را در زُمره ی مدّاحان ِماندگار توحید قرار داده است.

منبع : کلیات نظامی گنجوی __ موسسهانتشارات نگاه_ تصحیح : وحید دستگردی

 

شعر ملا محسن فیض کاشانی درباره حضرت خدا

شعر حکیم جمال الدین الیاس نظامی گنجوی درباره حضرت خدا __ قسمت سوم

شعر حکیم جمال الدین الیاس نظامی گنجوی درباره حضرت خدا __ قسمت دوم

ِ ,گنجوی ,حضرت ,نظامی ,الله ,حکیم ,نظامی گنجوی ,است و ,خواهد بود ,کرده است ,در مثنوی ,حکیم نظامی گنجوی

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

kietrapdetal sexy kleider روزانه نویسی Thomas's style azutalan یک شب گرد تنها otemfima reaustunachpu taconbobsbe اسلامی - مذهبی - اجتماعی