تمام عبادات الهی در روز و شب , بایست با قلب بدون ریا و حضور قلب گردد تا مقبولحضرت خدا واقع گردد . در غیر این صورت , عبادت , ثواب نخواهد داشت .
و عبادت زیاد , معیار جایگاه برتر دینی و الهی نخواهد بود . مگر با حضور قلب عاشقو بی ریا .
ای فیض بس کن زین انین در صنع , صانع را ببین
تا آن زمن کز این زمین افتد برون اثقال ها
عارف کاشان استاد فیض کاشانی در ادامه فرموده است :
شکایت از دنیا را بایست از اندیشه و زبان , بیرون ریخت و به عشق و خواست الهیتسلیم , عامل و قانع خواهی گشت تا در زمان بی چون و چرای ِ م قیامت , آسوده و مورد رضای حضرت توحید خواهی بود .
آری , ظاهر آفرینش را بایست کنار گذاشت و آفریدگار کائنات یعنی حضرت توحید رابایست شناخت . و از غفلت بایست گذشت که در روز قیامت , تمام مادّیات چه بزرگ و چه کوچک , نابود خواهدگشت و تنها توشه ی بندگی و عرفان الهی , خواهد ماند .
نه ایم از تو جدا , موج های بحر وجودیم
نباشد از تو جدایی , نه جسم را و نه جان را
آری , تمام بشریّت از وجود حضرت حق بهوجود آمده است و حیات جاودان خواهد داشت .و تمام ماسوا الله , چه اجسام و چه ارواح , از نور بی کران ِ حضرت یزدان پدیدار گشته است وتا ابد در هر لحظه به عشق حضرت توحید بی قرار و مجنون خواهد بود .
ای جمالت کعبه ی ارباب شوق
وی کمالت قبله ی نقصان ما
آری , وجود حضرت حق زیباترین ِ موجودات هردو جهان گشته است . و تمام ماسوا الله تعالی , شور و شوق برای وصال حضرت خداوند رادر وجود خویشتن همواره خواهند داشت .
همچنین تمام موجودات , دارای نقص در نیّت , زبان و عمل گشته است اما یاری و عنایتالهی سایه رحمت کامل را بر موجودات آفریده خواهد افکند . چون حضرت معبود یعنی اللهجلّ جلاله , کامل ترین و تنها وجود است که خواهد توانِست ما موجودات ناقص را ,کمال دهد .
در لجه ی شهود شهادت غریق کن
از ما بگیر مایی ما در سلام ما
آری , عارفان حقیقی ِ حضرت توحید , با تسلیم جان و داشته های خویش , خالص و بهوصال عشق حضرت توحید خواهند رسید
هستی ز هر تمام , خدایا تمام تر
شاید اگر تمام کنی نا تمام ما
آری , کامل ترین وجود هر دو عالم , تنهاحضرت حق خواهد گشت و در راه بی کران بندگی و عشق حضرت یزدان , ماسوا الله تعالیحقّ ِ بندگی را ادا نخواهند کرد و این ایثار بی کران ِ حضرت الله است خواهد بود کهبندگی ناقص آنان را اجر بهشت عطا خواهدکرد و به کمال خواهد بُرد .
با تو حلال و بی تو حرام است عیش ها
یا رب حلال ساز به لطفت حرام ما
آری , عیش های مادّی و ضدّ دینی , نابود و بی ارزش خواهد گشت ودر پیشگاه حضرتتوحید باطل و گناه خواهد بود و تنها عشق به وجود و عرفان حضرت حق , توشه ی جهانجاودان اُخروی و ثواب الهی
خواهد بود . و عارفان حقیقی توحید در نیایش ها از حضرت خدا خواهند خواست تنها بهوجود نورانی حضرت ربّ , عشق خواهند ورزید .
بی صدق بندگی , نرسد معرفت به کام
بی ذوق معرفت , نشود عشق رام ما
از بندگی به معرفت و معرفت به عشق
دل می نواز تا که شود پخته خام ما
در ادامه علامه فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
آری , بندگی ما بایست از روی صداقت ِ نیّت و عمل ما گردد تا عرفان ِ حقیقی حضرت توحید را خواهیمشکفت . و از عرفان توحیدی بایست به مقام عاشق حضرت توحید رسید تا به کمال و وصالحضرت خداوند خواهیم رسید .
فیض نور خداست در دل ما
از دل ماست نور منزل ما
آری , مهم ترین داشته ی ما , قلب ما گشتهاست که در روز ازل با نور حضرت خداوند که نور الانوار گشته است , خلق شده است . و تنها نور قلبی ,نور حقیقی دو جهان گشته است .
از تو کام ار نبرم , ره دیگر سپرم
یار فیض است خدا , حسبی الله کفی
آری , حضرت توحید تنها معشوق ِ یاری رسان و کامل ِ هر دو جهان گشته است و توکل بهعشق حضرت خداوند , جایگزین تمام انتخاب ها و شکست های عشق مادّی و زمینی خواهد گشت. و بایست دل را به معشوق مادّی نداد زیرا شکننده و آزار رسان گشته است . درحالیکه عشق به حضرت یزدان بی پایان ونتیجه بخش ِ مطلق خواهد بود .
گر معصیت سزا نبود , معصیت مبین
بیچارگی ببین ز تو این ها غریب نیست
آری , بندگان پُر از گناه و اشتباه گشته اند و هر بنده ای در طول زندگانیخویشتن , گناه خواهد کرد , اما امیدواریآنان به نور ِ یاری رسان حضرت توحید گشته است . و آنان به بیچارگی و نیاز مندی مطلق بندگان , به نورحضرت حق اعتراف خواهند داشت .
فیض است و درگه تو , از این در کجا رود
الحاح بر در تو خدایا , غریب نیست
آری , ناله و اظهار بندگی و اِبراز ِ عشق به نور بی کران وجود ِ حضرت توحید ,دریای بی کران گشته است و تنها نور حضرت توحید خواهد توانست به ماسوا الله تعالی ,وسیله ی نجات و یاری گردد .
از حد خود زیاده اگر می کنم طلب
در حضرت کریم تمنا , غریب نیست
آری , فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
بندگان , همواره در طمع و زیاده خواهی در پیشگاه حضرت خداوند گشته اند و شکر گزاری نعمت های
الهی را غفلت خواهند داشت. اما به علّت اینکه حضرت حق بخشنده ترین موجودات هر دو عالَم گشته است , آنان را از درگاه خودنخواهد راند .
به دل تخم امید کشتم بسی
بدین کشتزارم سحابی بفرست
آری , رحمت حضرت الله , بی کران خواهد بود و تنها با خواست و لطف ایشان , نیاز هایبندگان به نتیجه خواهد رسید . آری , انتظارو امید واری به رحمت حضرتیزدان در قلب تمام ماسوا الله تعالی خواهد بود .
ز دریای غفران و ابر کرم
مرا رحمت بی حسابی فرست
به راستی , تنها , سر چشمه ی بی پایانتوحید گشته است که وسیله ی حیات دو گیتی گشته است . و رحمت و بخشش حضرت حق , بی کران خواهد بود .
اگر چه فیض به مقصود , ره نمی داند
ولیک در طلبش نور رهنمایی هست
آری عشق و بی تابی بندگان الهی برای وصال به عشق حضرت یزدان , ارزش بسیاری خواهدداشت و نور امید و راه گشا خواهد بود .
تا مرا از خود رباید , زرد و لاغر داردم
کهربای عشق ایزد , برگ کاهم کرده است
آری , عاشق و عارف حقیقی ِ حضرت توحید از جانب معشوق خویش یعنی حضرت الله جلّجلاله , آزار و سختی خواهد کشید تا از جسم و نیاز های جسمانی خویشتن دوری خواهدگزید و به وصال عشق حضرت خداوند نایل خواهد گشت . و این خواست حضرت خدا گشته است .
بر نماز و طاعتم دانی که می بندد مدام ؟
آن که روی خویشتن را قبله گاهم کرده است
آری عاشق و عارف حقیقی ِ حضرت توحید چنان آشفته و بیدل و مست گشته است که از رویعشق و اختیار و نه تکلیف دینی , به عبادت و اطاعت همیشگی حضرت یزدان خواهد پرداخت.
هر که ز دنیا گذشت , لذت عقبی چشید
وآنکه ز عقبی گذشت , کام ز جانان گرفت
آری , عارفان حقیقی ِ حضرت نور السّماوات و الارض الله , در جهان دنیوی , از نیازهای مادّی خویشتن خواهند گذشت و انگاه که به بهشت اخروی خواهند رسید , از جمالحقیقی و معنوی حضرت توحید غافل نخواهند گشت و در آتش دوری و عشق حضرت توحید خواهند سوخت و بهشت نیز مانع از جوشش عشققلبی ایشان به وجود حضرت توحید نخواهد گشت و انگاه تنها معشوق هر دو جهان یعنیحضرت الله جلّ جلاله , عشق ایشان را خواهد پذیرفت و عشق ایشان به خشنودی حضرت معبود الله جلّ جلاله خواهدشکفت .
نیست مدح خود که می گویم , ثنای ایزدست
آن که خوار او شدن , عزت پناهم کرده است
آری , بندگان الهی در میدان عمل , تنهاداشته های خویشتن را ستایش خواهند کرد درحالیکه ستایش شدن , تنها برای حضرت یزدانگشته است . اما عارف حقیقی ِ حضرت توحید , به مقام فقر و فناء فی
نور الله خواهد رسید و حضرت یزدان , عشق به بندگی اورا خواهد پذیرفت . و عاشقحقیقی ِ خویشتن را
عزّت جاوید خواهد داد .
خوبی من , همه ز پرتو اوست
گر بدی هست مقتضای من است
آری , عارف حقیقی ِ توحید , تمام خوبی ها و زیبائی ها را تنها از سرچشمه ی نورحضرت خدا خواهد
دانِست . و بدی و زشتی در عرفان توحید راه نخواهد داشت و سرچشمه ی عنصر " بَدی " تنها ازجانب
ماسوا الله خواهد بود.
از خود ار بگذرم رسم به خدا
به خدایی که منتهای من است
در راه عشق حضرت خداوند , بایست از تمام داشته های دنیوی خویشتن , خواهی گذشت .آنگاه به وصال
جاودان حیات و عشق بی کران ِ حضرت یزدان در دنیای آخرت خواهی رسید .
گفت : برخیز ز جا فیض سحر را دریاب
ملک از بام سماوات به پایین آمد
در تعایم اسلامی و عرفانی , عاشق و عارف توحیدی زمان سحر را به نماز عاشقانه ونیایش حضرت توحید
خواهد شتافت و این فرصت را از دست نخواهد داد تا مَقامی والاتر از فرشتگان الهیخواهد یافت و رضایت معشوق یعنی حضرت الله را خواهد شکفت .
یا چو اسماعیل در راه رضایش سر نهیم
خویش را در عیدگاه وصل او قربان کنیم
در ادامه , علّامۀ کاشان , محمد محسن فیض کاشانی به نکته ای جاودان اشاره کرده است:
در راه خواست , خشنودی و تصمیمات حضرت حق , بایِست عاشقانه , از تمام داشته های خویشتن خواهی
گذشت . همچون صادق الوعد حضرت اسماعیل درقربان گاهی که عید بزرگ تمام ادیان توحیدی گشته است .
تا که باشم تا که باشم بر در امید و بیم
در ضمیرم گه ثواب و گه عقاب انداختی
آری , در مسیر بی پایان ِ عشق حضرت توحید , معشوق الهی , حضور همیشگی قلب ما راخواهد خواست . و هدف از بندگی و ادیان الهی , عشق همیشگی به وجود حضرت خداوندخواهد گشت .
نتیجه :
علامه فیض کاشانی , در غزلیات خویشتن , ازعارفان توحیدی ِ ساده گو و نکته دان گشته است . ایشان ,
نفس انسانی را به تربیت عرفانی و تحمّل سختی های راه عرفان توحیدی فرا خواهد خواند. و حضرت الله جلّ جلاله را تنها معشوق و معبود قلبی و عملی ِ جهانیان خواهددانِست . و مقصود نهایی عارفان حقیقیتوحیدی را غرق شدن در دریای عشق حضرت الله جلّ جلاله خواهد دانِست تا قطره ای ازدریای بی کران عشق حضرت توحید خواهد گشت.
منبع :
دیوان فیض کاشانی _ ناشر : پیمان _ چاپ اول 1390 .
نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
شعر ملا محسن فیض کاشانی درباره حضرت خدا
شعر حکیم جمال الدین الیاس نظامی گنجوی درباره حضرت خدا __ قسمت سوم
شعر حکیم جمال الدین الیاس نظامی گنجوی درباره حضرت خدا __ قسمت دوم
حضرت ,عشق ,توحید ,ِ ,بی ,آری ,حضرت توحید ,گشته است ,عشق حضرت ,خواهد بود ,حضرت یزدان ,حضرت توحید خواهد ,حضرت توحید خواهند
درباره این سایت